Wodospad Tungufoss

geoislandia
geoislandia 2 min. czytania

Wodospad Tungufoss w miejscowości Mosfellsbær, czyli kolejne idealne miejsce na spacery i rekreację ruchową w okolicach stolicy Islandii.

Wodospad Tungufoss

Wodospad Tungufoss i jego okolica zostały objęte ochroną, jako pomnik przyrody w 25 kwietnia 2013 roku. Obszar chroniony obejmuje teren zielony, a także środowisko wodne wodospadu. Celem objęcia ochroną tego obszaru było zachowanie kulturowych pozostałości tego miejsca oraz jego promocja, jako teren przyjazny osobom aktywnym ruchowo.

Malowniczy wodospad Tungufoss znajduje się na rzece Kaldakvísl blisko osiedla Leirvogstunga w Mosfellsbær. Przy wodospadzie można dostrzec pozostałości po elektrowni, która została wybudowana w 1930 roku. Elektrownia ta działała do 1958 i zasilała energią pobliską farmę. U podnóża basenu znajdują się dwa naturalne baseny – Kerid (Kerið) oraz Klapparhylur.

Fotorelacja

Samochód zaparkowaliśmy przy ulicy na pobliskim osiedlu Leirvogstunga, skąd niemal od razu weszliśmy na szlak – widać go z drogi. Ze szlaku od razu widoczny był wodospad, tak więc dojść do tego miejsca z samochodu musieliśmy jakieś 3 minuty.

Malowniczy Wodospad Tungufoss.

Byliśmy zdumieni, że było stosunkowo dużo osób, które chętnie wchodziły do lodowatej wody wodospadu. Pomimo tego, że tego dnia mieliśmy wyjątkowo słoneczną pogodę, to jednak było tylko 10 stopni powyżej zera. Jednak jak widać, dla Islandczyków to już jest lato.

Tak wygląda szlak poniżej wodospadu, wzdłuż rzeki Kaldakvísl. Szeroka, wygodna i jest ona też ścieżką konną, tak wiec osoby, które chcą zobaczyć islandzkie konie, to prawdopodobnie będą miały tutaj szansę.

Za wodospadem znajduje się charakterystyczny most, a my kierujemy się cały czas w dół.

Przeszliśmy na drugą stronę rzeki i będziemy kierować się do góry w stronę wodospadu.

Przy tablicy informacyjnej o wodospadzie Tungufoss.

Wodospad Tungufoss z drugiej strony.

Piękny widok na Esję.

Wracamy z powrotem. Tutaj widać drewniany most, który łączy dwa brzegi rzeki.

Kolejne odważne Islandki.

Mapa szlaków spacerowych w okolicy

Mapa

Przez geoislandia
Śledź:
Jestem przewodniczką po Islandii, która z miłości do skał magmowych w 2016 roku przeprowadziła się z Krakowa do Reykjaviku. Strona Geoislandia to połączenie mojej pasji do geologii, turystyki i Islandii, na której publikuję przewodniki turystyczne oraz pomagam zaplanować najlepszą podróż do tej baśniowej krainy lodu i ognia!